Graphical abstract چیست و چه کاربردی دارد؟

گرافیکال ابسترکت (Graphical abstract) تصویری کلی از محتوای مقاله شماست. اخیرا برخی از مجلات علمی و ISI از نویسندگان مقالات درخواست می کنند به همراه دست نوشته یا manuscript  مقاله اشون گرافیکال ابسترکت را هم برای مجله ارسال کنند. این خلاصه ای مجزا، مختصر، تصویری و تصویری از یافته های اصلی مقاله است. چکیده گرافیکی می تواند شکل پایانی مقاله باشد یا شکلی باشد که به طور خاص برای این هدف طراحی شده است که محتوای مقاله را در یک نگاه برای خوانندگان به تصویر می کشد.

در واقع هدف از چکیده گرافیکی این است که خواننده با دیدن تصویر سریعا اصل مطلب مقاله را بفهمند. گرافیکال ابسترکت باید به نحوی تهیه شود که خواننده را به خواندن و مطالعه کامل مقاله ترغیب کند. همچنین، طراحی گرافیکال ابسترکت بصورت حرفه ای به خوانندگان کمک می کند که سریعتر مقالات مناسب با موضوعات مورد علاقه شان را انتخاب کنند، چکیده گرافیکی باید به خوبی بیانگر پژوهش انجام شده باشد.

مقالاتی که دارای چکیده گرافیکی هستند برتری بیشتری نسبت به مقالاتی دارند که چکیده گرافیکی ندارند. طبق مشاهدات انجام شده استفاده از مقالاتی که دارای گرافیکال ابسترکت هستند بیشتر از مقالاتی است که گرافیکال ابسترکت ندارند استقبال می شود. افرادی که حتی حوصله و دقت کافی برای مطالعه کامل مقاله را ندارند با دیدن گرافیکال ابسترکت می توانند کلیات و اصل کلام مقاله دارای گرافیکال ابسترکت را دریابند.

هر گرافیکال ابسترکت باید علاوه بر مختصر و جامع بودن منحصربفرد هم باشد و به نحوی تهیه شده باشد که در یک نگاه کل محتوای مقاله اعم از مقدمه و کار انجام شده و نتیجه بدست آمده را به بیننده منتقل کند.

برای طراحی گرافیکال ابسترکت نیاز هست که نرم افزارهای طراحی تصویر مانندAdobe Photoshop and Illustrator تسلط کافی را داشته باشید.

برای طراحی یک گرافیکال ابسترکت ساده و قابل فهم که یک نمای کلی از مقاله را بیان کند باید به سه گام مهم دقت کنید.

گام نخست: متن و جان کلام تحقیق انجام شده را بیان کنید

گام دوم: در اینجا شما باید یک شمای کلی از مراحل کار انجام شده در تحقیق را به تصویر بکشید.

گام سوم: در این مرحله بهتر هست که نتیجه و ماحصل نهایی کارتان را به درستی در تصویر بگنجانید.

موسسه علمی پژوهشی هاوبیر علاوه بر برگزاری کلاس های آموزشی خدماتی از جمله طراحی حرفه ای گرافیکال ابسترکت را انجام میدهد. به این ترتیب بدون نگرانی و با کمک متخصصین حوزه گرافیک و پژوهش گرافیکال ابسترکت کامل و حرفه ای برای مقاله خود در ژورنال مدنظرتان ارسال نمایید.

در ادامه چند نمونه از گرافیکال ابسترکت های مورد تایید مجلات مختلف را برای شما نمایش می دهیم که به ایده کلی این کار بیشتر آگاهی بیابید.

graphical abstract

فهرست مطالب